Op de opiniepagina van dagblad Trouw stond te lezen dat we aan het autoracen veel te danken hebben — auto’s zouden zuiniger en veiliger zijn, remmen betrouwbaarder, en banden minder slijtagegevoelig. Synergie met de autosport heeft op sommige plekken nieuwe inzichten opgeleverd, maar beweren dat we veilig kunnen rijden dankzij technologische vindingen uit de racerij is overdreven,
De theorie dat overheden in het geheim chemicaliën verspreiden over de wereld met behulp van vliegtuigen – zogenaamde ‘chemtrails’ – staat al jarenlang centraal in veel complottheorieën. Op Facebook worden foto’s van vliegtuigstrepen in de lucht, aangevoerd als bewijs. Dat is onzin. Strepen in de lucht ontstaan door de uitlaatgassen van vliegtuigmotoren.
Een foto van peren die gekweekt zijn in Argentinië en verpakt in Thailand, zorgt voor veel verontwaardiging op sociale media. Bij sommige posts is een wereldkaart toegevoegd, waarop de afstand tussen de landen is aangeduid. Producent Dole bevestigt dat op sommige van hun verpakkingen vermeld wordt waar het fruit vandaan komt en waar het werd verpakt. De foto is echt,
‘De plofkip is beter voor het klimaat. Want de stikstof uitstoot neemt toe als de kippen buiten lopen’, beweert de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders. Dat is niet waar. Nu alle supermarkten stoppen met de verkoop van plofkippen wordt het totaal aantal kippen per vierkante meter in Nederland waarschijnlijk lager. Minder kippen betekent minder poep, dus minder stikstof.
Op Facebook en Twitter circuleert deze foto van een half gezonken auto in een ondergelopen straat. Op de achterruit lijkt een sticker te hangen met daarop de woorden ‘Fuck you Greta’, een verwijzing naar de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg. Het beeld blijkt gefotoshopt: de ‘sticker’ werd achteraf pas toegevoegd.
KLM beweert ‘duurzame kerosine’ te gebruiken. Maar zowel bio-kerosine als synthetische kerosine zijn op chemisch niveau hetzelfde als gewone kerosine, en stoten evenveel CO2 uit. Als kerosine volledig met groen opgewekte energie wordt geproduceerd, kan dat een duurzaam alternatief zijn, maar nu is dat nog niet het geval.
België is één van de Europese landen die het meest bijdraagt aan de ontbossing van het tropisch regenwoud, schreef de Vlaamse krant De Morgen. Met 14 m²/jaar ontbossing per hoofd van de bevolking, behoren de Belgen inderdaad tot de grootste boosdoeners, maar Nederland is nog veel erger, met 18 m²/jaar.
Volgens Freek Bos, directeur van reizigers vereniging Rover, rijden de NS-treinen volledig CO2-neutraal. Maar wanneer de spoorwegen te weinig groene stroom beschikbaar hebben, wordt grijze stroom gebruikt -die niet CO2 neutraal is, maar wel voorzien is van een Garantie van Oorsprong Certificaat (GVO). Er is veel discussie of GVO’s groen zijn.