Israëlisch bedrijf manipuleert verkiezingen met nepaccounts en desinformatie

Waar

Een Israëlisch bedrijf biedt een opmerkelijke service aan: het manipuleren van verkiezingen. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf wereldwijd 30 verkiezingen beïnvloed door middel van desinformatiecampagnes. Het bestaan van Team Jorge werd woensdag onthuld door het internationale mediaconsortium Forbidden Stories, waarbij onder meer The Guardian, Le Monde, Der Spiegel, El País en Ha’aretz zijn aangesloten.

De drie journalisten deden zich voor als consultants van een cliënt in Tsjaad, die zogenaamd geïnteresseerd was om met het bedrijf in zee te gaan om zo de verkiezingen in het Afrikaanse land uit te stellen.

Op de beelden, die met een verborgen camera gefilmd zijn, laat de woordvoerder van Team Jorge, Tal Hanan, de journalisten zien hoe hij met een paar klikken nepprofielen aangemaakt kunnen worden. Via dit programma beheert het bedrijf meer dan 30.000 nepprofielen die ingezet worden om desinformatie rondom verkiezingen wereldwijd te verspreiden.

NRC